مرکز آموزشی درمانی مطهری

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جهرم

تعریف  حسابداری:

فرآیند تشخیص ،اندازه گیزی وگزارش اطلاعات اقتصادی که برای استفاده کنندگان اطلاعات مزبور ،امکان قضاوت وتصمیم گیری آگاهانه را فراهم می سازد.

 

اهمیت و نقش حسابداری:

 با شفاقیت بخشیدن به فضای اقتصادی ومالی هرکشور عاملی تعیین کننده در موفقیت سیاستهای تعیین عدالتهای  اجتماعی می باشد.

 

فرآیند حسابداری به ترتیب دارای چهار مرحله می باشد:

۱-ثبت فعالیتهای مالی

۲-طبقه بندی اقلام ثبت شده

۳-خلاصه کردن اقلام در قالب اعداد قابل سنجش

۴-تفسیر نتایج حاصله از بررسی اقلام خلاصه شده

 

خط مشی مدیریت منابع نقدی و تنخواه:

 جهت اعمال مدیریت صحیح بر منابع و مصارف اعمال  گردیده واستفاده از منابع به گونه ای که اهداف مورد نظر با حد اکثرکارایی  و اثر بخشی تامین گردد  خط مشی مدیریت منابع  نقدی وتنخواه تدوین شده است۰

 

شرح  خدمات ارائه شده توسط  واحد:

 

۱-کنترل تصفیه مانده حسلب تنخواه گردان

۲-کنترل مانده وجوه مصرف نشده نزد واحد های تابعه

۳-کنترل مانده حساب خرید کالا و خدمات

۴-احتساب ذخیره لازم برای علی الحساب های پرداخت شده و تصفیه نشده

۵-کنترل مانده حساب کنترل نسخ دریافت شده ارسال نشده

۶-ثبت  اطلاعات در سامانه جامع اطلاعات درآمد اختصاصی

۷-کنترل مانده حسابهای بانکی غیر قابل برداشت

۸-تهیه ، تنظیم و پرداخت مبتنی بر عملکرد پزشکان و کارکنان

۹-رسیدگی اسناد حسابداری قبل از خرج

۱۰-تهیه و تنظیم و پرداخت کلیه مطالبات پرسنلی ،شامل: ماموریت ،حق مسکن، محرومیت از مطب ،کمک هزینه ورزشی،کمک هزینه مهد کودک ،مقیمی ،آنکالی،کلینیک ویژه پزشکان و حقوق و مزایای آن.

۱۱-تهیه و تنظیم و نظارت مستمر بر کلیه قراردادها درآمد زا و هزینه آور بیمارستان و ثبت در نرم افزار کامپیوتری بطوری که زمان شروع و اتمام قراردادمشخص باشد و به کلیه مفاد قرارداد عمل گردد.

۱۲-ثبت و نظارت و پیگیری مستمر بر وصول مطالبات از موسسات طرف قرارداد وکلیه درآمد های نقدی

۱۳-ثبت کلیه اطلاعات در سامانه سجاد و نر م افزار نظام نوین مالی  و تهیه گزارش های مالی به صورت دوره ای جهت ارائه به معاونت درمان دانشگاه  و تجزیه و تحلیل کلیه اطلاعات

۱۴-تامین مالی و اعمال مدیریت بر وجوه نقد و سایر دارائیهای پولی ،کنترل فعالیتهای مالی ونگهداری سوابق  ومدارک مالی

 ۱۵-کنترل قراردادهای شرکت با واحد های مختلف و اشخاص یا شرکتهای ثالث در هر مرحله از پرداخت و تائید پیشرفت کار آنها

۱۶-ارتبـاط و همکاری با واحدهای تابعه امورمالی وطرف حسابهای شرکت

۱۷-ارائه گزارشات مالی مورد نیاز به مسئولین مافوق

۱۸-کنترل مدارک و مستندات ضمیمه اسناد از نظر کفایت مدارک وصحت محاسبات ، جمع تعدادی و ریالی فاکتورها

۱۹-نظارت و کنترل بر اجرای صحیح امورمحوله در چارچوب شرح وظایف تعیین شده جهت کارکنان واحد حسابداری

۲۰-تهیه و تنظیم صورتهای مغـایرت مربوط به حسابهای فی مابین با سایر شرکتها یا پیمانکاران ومشتریان و سایر افراد طرف حساب با شرکت و اقـدام جهت رفع مغایرت آنها و ارائه گزارش مربوطه به مدیرمالی

 

تجهیزات سرمایه ای و مصرفی کارگاه حسابداری

استاندارد تجهیزات کارگاهی امور مالی

  • لطفا در تنظیمات صفحه گروه های خبری را جهت نمایش انتخاب نمایید.